Forside  |  Kontakt  |  Sitemap

Pressemeddelelse: Entreprenør beklager brud på konkurrenceloven

Pressemeddelelse:

Entreprenør beklager brud på konkurrenceloven

Elindco Byggefirma A/S har accepteret en bøde på ti millioner kroner for 12 brud på konkurrenceloven. Bruddene er foregået i tiden fra 2007 til 2009. Virksomheden erkender og beklager overtrædelserne, men mener samtidig, at bøden er meget højt sat.

De 12 brud på konkurrencelovgivningen drejer sig i otte tilfælde om såkaldte ”lånepriser” og i fire tilfælde om sager, hvor Elindco Byggefirma sammen med andre virksomheder har været med til kunstigt at forhøje prisen på en udbudt opgave. Alle eksempler er foregået mellem 2007 og 2009, og siden da har virksomheden truffet en række foranstaltninger, som betyder, at lignende sager ikke kan opstå. Entreprenøren beklager episoderne, hvor de fire af sagerne i alt resulterede i en uretmæssig fortjeneste på 275.000 kroner. Elindco Byggefirma har rettet henvendelse til den kunde, som har betalt for meget, for at sikre en aftale om tilbagebetaling.

- Det er uacceptabelt, at vi ikke holdt os inden for reglerne i den periode, og jeg vil gerne beklage over for både medarbejdere og samarbejdspartnere. Vi er en ansvarlig virksomhed med en omsætning på 300 millioner kroner om året, så vores motiv har ikke været økonomisk. Vores eneste forklaring er, at vi omkring finanskrisens begyndelse blev så ivrige efter at vise vores tilstedeværelse over for kunderne, at vi i nogle tilfælde gik over stregen. Nu betaler vi selvfølgelig bøden, så vi kan komme videre, men vi synes også det er værd at bemærke, at bøden er 30-40 gange så høj som vores økonomiske gevinst. Det synes vi er meget højt sat, siger adm. direktør i Elindco Byggefirma, Steen Justesen.

Bøden på de ti millioner er blandt andet regnet ud efter virksomhedens omsætning, og fordi Elindco Byggefirma har en høj omsætning, så bliver bøden også højere. Hovedparten af de tolv sager er otte tilfælde af såkaldte ”lånepriser”. Betegnelsen dækker over en situation, hvor en entreprenørvirksomhed ikke har tid til at udregne et tilbud på et konkret byggeri, og derfor henvender sig til en konkurrent for at få en pris. Den ”lånte” pris bruger virksomheden som grundlag for selv at indgive en højere pris på opgaven. Virksomheden kan altså ikke vinde opgaven med en lånt pris, men slipper for den ressourcekrævende opgave det er at skulle udregne prisen fra bunden. Fordelen for virksomheden består i, at de på den måde undgår at skuffe en kunde, som forventer at få tilsendt et tilbud.

- Vi beklager meget, at vi har været en del af den her praksis. Vi vidste godt, at det ikke var i tråd med reglerne, men vi fik nok bildt os selv ind, at det ikke var så slemt. Det førte jo ikke til forhøjede priser for bygherren, da der stadig var konkurrence mellem de øvrige bydende. Det vi fik ud af de otte tilfælde var, at vi undgik at skuffe en kunde, siger Steen Justesen.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­For yderligere oplysning kontakt:
Steen Justesen, adm. direktør, Elindco Byggefirma A/S: 46 76 07 00